Muzen voor het hof
In de zeventiende eeuw werd er in Holland vooral geschilderd voor de kooplieden. Zij lieten zich portretteren en kochten de mooiste werken Maar ook de gewone man, bakkers, slagers, kocht kunst. Het was de Gouden Eeuw voor de schilderkunst.
De Oranjes, de stadhouders, die eigenlijk koning wilden zijn in de tijd van de Republiek, deden ook mee aan kunst kopen. Ze waren niet de mecenassen, zoals in omringende landen. Maar hun paleizen werden ook gevuld met prachtige werken. Geen melkmeisjes of burgelijke scènes natuurlijk, maar verheerlijking van hun ‘grootsheid’ met antieke thema’s
En mooi was dat wel, zoals dit schilderij van Caesar van Everdingen “Vier muzen en Pegasus op de Parnassus” (+/- 1650).
De originele grootte van dit schilderij is 230 x 340 cm en geschilderd voor de Oranjezaal van Huis te Bosch. Dit schilderij met vier van de negen muzen en het vliegend paard Pegasus is slechts een onderdeel van de totale beschildering van de zaal. Frederik Hendrik (1584-1647) wordt hier op een bijzonder manier vereerd en verheerlijkt.
Onze Trix heeft wel wat moois om naar te kijken. Ik hou wel van die precisie in die eeuw.
Wat een prachtig schilderij. Ik wou dat ik het zo kon, dan zou ik doeken vól schilderen ermee. Ook stillevens vind ik supermooi, vooral als er etenswaren op staan. Zo realistisch als een foto in 2010. Knap, hoor!
Hoewel subtieler, komt dit schilderij mij voor als even sexueel getint als de reeks waarnaar het vorige log verwees…